Royal String Quartet

20.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia
im. Witolda Lutosławskiego

Ludwig van Beethoven
Kwartet smyczkowy f-moll op. 95 (1810)
Franciszek Schubert
Kwartet smyczkowy a-moll D 804 (1824)

Sama esencja kwartetu w dwóch dziełach istotnych dla tożsamości gatunku. Quartetto serioso Beethovena niesie w sobie przeczucie nowej epoki, w której muzyka stała się wyzwolicielką uczuć skrywanych pod maską powściągliwych obyczajów. Wprost do celu, wśród intrygujących zawahań, karkołomnych skoków melodii, drapieżnych rytmów i nagłych wybuchów. Serioso – takie określenie wykonawcze nosi część trzecia, w formie scherza, czyli żartu. Poważny żart – formuła rozwinięta w kolejnych dekadach choćby przez Chopina. Strzały prosto w serce.

Schöne Welt, wo bist du? – Gdzie jesteś, piękny świecie? To już Schillerowskie pytanie zakodowane w menuecie z kwartetu Schuberta. Ukryte tropy stanowią esencję europejskiej muzyki klasycznej; Schubert nawiązuje tu do własnych pieśni. Tytułowa Małgorzata z innej wokalnej miniatury (do słów Goethego) wspomina utraconą miłość, przędąc na kołowrotku. Monotonny, lecz niepokojący rytm jego obrotów otwiera napisany dziesięć lat później kwartet. „Nikogo, kto by zrozumiał ból drugiego, nikogo, kto by zrozumiał jego radość…” – pisał Schubert w swoim dzienniku. Kto wie, ten może pojmie.

WSTĘP WOLNY