Marcin Masecki
i Royal String Quartet


21.30
Nowy Teatr

Morton Feldman
Piano and String Quartet (1985)

Fortepian i kwartet smyczkowy. Amerykański klasyk unikał kwiecistych tytułów. Jego „minimal” to wyższa szkoła jazdy: brak tu afrykańskich rytmów i popowych harmonii. Jest powtarzanie wzorów w różnych konfiguracjach, wybrzmiewanie, kontemplacja. Wszystko zastyga, upływ czasu podlega zawieszeniu, figury fortepianu, smugi i melodie smyczków powoli wirują w przestrzeni. „Lubię długie utwory, bo się ich nie pije, ale sączy” – pisał Feldman. „Nasiąkasz coraz bardziej i bardziej. Jedynym sposobem, aby materiał uzyskał głęboki kolor, jest zanurzanie go w farbie raz za razem. Nie możesz przejść od a do z w dziesięć minut. Musi nasiąknąć. a czas jest wyzwalaczem”. Czas wyzwala świadomość. „Nie macie rozumieć sztuki. Macie rozumieć kulturę. Kultura to wspólne rozumienie. To nie komunikacja”. Maseckiemu i Royalsom powinno wystarczyć jakieś 80 minut, aby przestawić nasz czas na miejscowy, obrócić barwny kalejdoskop i wyzwolić to, co wspólne.

WSTĘP WOLNY

Marcin Masecki

Jeden z najbardziej oryginalnych i wszechstronnych muzyków na polskiej scenie muzycznej. Gra na wszystkich instrumentach klawiszowych, komponuje, dyryguje, aranżuje i kuratoruje. Pisze także muzykę do filmu oraz teatru. Jego działalność obejmuje szerokie spektrum stylistyczne, a wirtuozowskie łączenie gatunków oraz łamanie granicy między sztuką wysoką a rozrywkową stały się jego znakami rozpoznawczymi. Do ostatnich jego projektów należą: Jazz Band Młynarski-Masecki, Bach - Re:write (koncerty klawesynowe grane na Wurlitzerze z towarzyszeniem orkiestry barokowej), Chopin - Noktury (żelazny repertuar pianistyczny zagrany na małym, nienastrojonym pianinie, przyswojony bez użycia nut) oraz Transkrypcje (cotygodniowe koncerty prezentujące wszystkie symfonie Beethovena w kameralnych opracowaniach).